27/4 tot 3/5

3 mei 2015 - Quarteira, Portugal

27/4maandag de hele dag in de bieb gezeten om dit reisblog bij te werken en facetimen met feestgangers in NL. Heerlijk om ze even te zien en erg moeten lachen omdat we natuurlijk eigenlijk in de bieb heul stil moeten zijn.

28/4  vandaag eerst het allerlaatste restje op de blog gezet en toen nog even snel een bica in een barretje. Zonneschijn en een blije man met een kleintje koffie...wat wil je nog meer!    Aansluitend vertrekken we naar Tavira en duiken een camping op: er moet zo ondertussen weer eens een wasje worden gedraaid. Camping is een politiecamping, dwz dat het de maanden juli en augustus voor overige gasten gesloten is, en uitsluitend kan worden gebruikt door mensen die werkzaam zijn of waren bij de politie. Vroeger waren er in Nederland ook campings alleen voor militairen: Vakantie Familie Militairen, genaamd VaFaMil, en daar kan je het het beste mee vergelijken.
De camping in Tavira is een heerlijke, beetje rommelige camping. Geen afgebakende plekken, maar een groot terrein met veel bomen kriskras op het terrein verspreid.. Prima wifi bij wasmachines. Dick maakt daar een selfie - gsm is overigens ook het enige wat hij daar vast gehad heeft...
's Avonds fietsen naar centrum Tavira, achterband van Dick wordt wéér zacht tijdens het fietsen, dus húp snel terug.

30/4
Volgende dag band eerst geplakt en vertrokken van de camping om toch eerst het mooie centrum van Tavira te bekijken en dan door te trekken. Romeinse brug, romantische steegjes en  mooie kade. We zien daar ook de mooie zoutvelden waar het gebied om bekend staat
We rijden door naar Faro, niet direct langs de kustlijn, maar zo'n 5 km er vanaf, door dorpjes met wuivende palmbomen, citroen-en sinaasappelgaarden. Temperatuur ongeveer 26 graden.
In Faro, wijst de navi van onze auto ons gelukkig(  ..) weer door de smalste straatjes. spiegels worden ingeklapt en Dick manoeuvreert de camper erdoorheen. Eindigen op een mixed parking aan de rand van het oude centrum.
We wandelen door het prachtige oude centrum en verbazen ons over de hoeveelheid ooievaars op de daken. Een terras in het centrum, met een heerlijk glas rode wijn en Dick een pilsje en nog even heerlijk mensen kijken.
Onze slaapplaats blijkt een verzameling van geluid: vliegtuig, trein, auto, blaffende hond wisselen elkaar af. We zijn dapper en blijven toch maar staan.

1/5
Slechte keus van slaapplaats en na een rusteloze nacht, gaan we toch de stad nog even in om te kijken naar een dierenwinkel voor hondenvoer.  In Portugal is dat niet makkelijk, dus we hopen dat het in een grote stad wel lukt.  En ja hoor, in een achteraf straatje vinden we het.
We vertrekken uit Faro richting Almancil. Daar staat één van de mooiste kerkjes van de Algarve. Het is heel heet in de auto, dus we zetten de airco aan en merken dat deze het wéér niet doet; dat wordt weer een zoektocht naar een Fiat garage.
In Almancil blijkt de kerk gesloten want het is de dag van de Arbeid op de dag van de
Terug naar de camper valt ons oog op een gallery en we lopen naar binnen. Mooie kunstwerken en schilderijen, aardige gallery-houder.
We vallen voor een 3-dimensionale golfer van de kunstenaar Louis Quaimadela en besluiten dat dit onze souvenir wordt van deze reis! Zo maak je een dag met een tegenvaller tot iets héél moois!

Camperplaats wordt Quarteira, een mooi groot afgesloten terrein dichtbij Almancil, want die mooie kerk willen we alsnog naartoe. Lidl om de hoek met verse broodjes, wat wil je nog meer..
'S Avonds uitgebreid tot in de late uurtjes borrelen met onze nieuwe buren Ronald en Inge; heerlijk om onderweg elke keer weer andere mensen te ontmoeten.

Zaterdag 2/5
Op de fiets naar Almancil maar de fietspomp voor de zekerheid mee. Dick vertrouwt het niet echt. In Almancil rijden we langs een fietsenmaker. Wij naar binnen: is het een Nederlander! Die kom je toch óveral tegen; we maken een afspraak voor as maandag dat hij er nieuwe band om zet; dit is geen doen. We fietsen toch door, bezoeken in Almancil de inderdaad prachtige Sao Laurendo kerk ( Sint Laurentius) veel goud en rondom Azulejus.( typisch Portugese tegeltjes) We boffen. Er komt net een busje Duitsers, je zou zeggen: bof je dan? Ja, want Dick is slim/snel/ wakker, en denkt: Ha, gratis rondleiding!
En dat klopt, dus we mengen ons tussen 'De toeristen' en luisteren naar de reisleidster.
Na de kerk van Almancil fietsen we verder noordelijk naar Loulé, daar is op zaterdag de grootste markt van de omgeving. In totaal 11 km van waar we zitten en op het verste punt ontdekt Dick dat zijn band weer zacht wordt....grrrrrrrrrr.
Dick wil eerst de camper halen, maar dat vond ik toch een gedoe, dus we hebben elke 500 meter de leeggelopen band opgepompt en fietsen zo terug naar de camperplek.
We halen de camperplek, maar balen dat we Loulé niet hebben kunnen bezoeken.
Maandag wordt de band gelukkig vervangen!

Zondag 3/5
Lekker ontbijtje en we maken een praatje met vertrekkende mensen. Voordat Dick en ik aan de koffie toekomen zit ' mijn terras' steeds voller met nog meer mensen. M'n Nespresso en cappuccino vallen in de smaak en we kletsen en wisselen ervaringen uit.
De rest van de dag worden er wat klusjes gedaan, reisblog bijgewerkt en vooral veel gekletst!  Echt zondag.
Al een dag staat er in de koelkast joekels van gamba's te zwemmen in de olie met knoflook, bbq aan en smikkelen maar!

V

1. Francien:
    28 april 2015
    Wat fantastisch om de reis MET jullie te maken. Wat hebben jullie al veel gezien, dus een weekje lezen is dan ook weer heerlijk.
    Veel plezier samen, tot het volgende verslag.
    Liefs, francien
  2. Ton:
    28 april 2015
    Hallo, mister Biggles en verzorgers,
    Fijn om iets meer mee te krijgen van jullie reis. Normaal gesproken hebben jullie al prima verhalen. Dat zal met deze reis niet minder zijn. Lees ze graag. Foto's zeggen vaak ook veel, dus die bekijken we ook met belangstelling.
    Liefs uit het vertrouwde Gils en nog veel mooie verhalen en foto's!
    Ton en Nell
  3. Cees:
    3 mei 2015
    Hallo genieters,

Eindelijk tijd om samen, rustig, het reisverslag te bekijken,
    leuk om jullie op deze manier te volgen.
    De foto's maken het verslag completer, we zien dat jullie
    veel zien en ontdekken en we blijven jullie volgen!
    Veel plezier nog en GENIETEN!!!!

liefs