4/5 tot 10/5

10 mei 2015 - Tunes, Portugal

4 mei
Maandag Dick zijn fiets naar fietsenmaker Martin in Almancil gebracht, die kunnen we dan dinsdag weer ophalen. De overnachtingsplaats wordt Alte, en dat voeren we in het Navi-systeem in, maar we kunnen het adres slecht programmeren. Rot navigatie systeem van onze camper heeft ons al heel wat keren in rare situaties gebracht.
We belanden ook deze keer in een piepklein dorpje met steeg-straatjes. Ik weet de bochten te pakken zonder de muren mee te nemen en we rijden verder, want we zitten toch echt helemaal fout.
Uiteindelijk belanden we toch in het dorp Alte in een heel stille straat achter de Cemetary met schitterend uitzicht over de vallei. En oleanders, gewoon groeiend in de stoep...waarom bloeien die bij mij thuis niet zo mooi?

5 mei, dinsdag
Dorpje Alte bewandeld met daarin het meest bijzondere museum ooit gezien. Van Dhr Satunino. Deze meneer heeft alles zijn hele leven bewaard en opgehangen in zijn huis. Drie etages verzameling achter folie, op tafeltjes, op zijn balkonnetje. Bordjes, poppetjes, radio, gieters enz enz. We gaan achter hem aan door zijn hele huis en een trotsere man kun je je niet voorstellen.
Aan de rand van het dorp kleine watervalletjes.
We hebben geluncht en gevierd dat we deze dag 31 jaar geleden ons verloofd hebben.
Aan het eind van de dag rijden we toch weer terug naar de vorige camperplek Quarteira en halen Dick zijn fiets op, helaas niet een nieuwe band, dat lukte niet, en dus maar weer opgelapt. Deze keer door de fietsenmaker. We hopen dat het heel blijft tot het eind van de reis.

6 mei, woensdag
Een prachtige zonnige dag en we lopen eerst over de naastgelegen zigeunermarkt. Het éne flodderjurkje na het andere horloge wordt ons aangeprezen en een zichtbaar verwijt van de verkoper als blijkt dat we niet willen. Gauw nog een koffie aan de overkant en dan reizen we door naar Portimão om daar de Fiat garage op te zoeken. We vallen van de ene reparatie in de andere.
Aangekomen bij de garage kunnen ze het niet vinden en een afspraak kan pas de week erna. Zolang willen we niet in die buurt blijven, dus samen met de receptioniste wordt een afspraak ingepland op onze route. 26 mei in Lissabon. Het is gelukkig nog niet zo heet dat we de airco nodigen hebben maar we willen hem wel graag gerepareerd hebben.
We eindigen de dag op een camperplek in Silvas. Een prachtig, nette plek waar de avondzon uitnodigt voor een bbq met een wijntje.

7 mei donderdag
Slecht geslapen allebei, dus uiteindelijk pas laat uit bed.
Tegen twaalven verlaten we de camperplek alles is weer aangevuld, geloosd, opgeladen enz.
Albufeira is een grotere plaats en zal prachtig zijn, is ook aanbevolen door verschillende mensen, maar wordt door ons overgeslagen. Dick wil door naar het westen, want zo het er nu uitziet blijven we toch telkens te lang hangen waar we zitten. En hij is de toeristische drukte een beetje zat.
Het zal uiteindelijk erop uitdraaien dat vier maanden tekort is!!
Ik wil tóch even kijken bij een klein dorp waar Mrs Hazel, een Engelse alleenreizende dame in Mina ons op wees. Het vissersdorp Ferragudo rijden we in en we zien aan de rand van het dorp een natuurgebied met een paar campers . Ze staan nonchalant in een gebied vergelijkbaar met onze duinen áan een baai, tegenover de grotere plaats Portimão.
Potverdorie, da's wel heel mooi staan, dus we gooien acuut onze plannen om en zoeken een mooi plekje uit om er een paar dagen te kunnen blijven.
Oh, wat is dat genieten, de zee op 10 meter afstand, privé strand direct aan de deur.
We duiken gelijk het dorp in en belanden op een terras met een borrel. Lieflijk pleintje vol met terrasjes. Weer leuke mensen ontmoet en zitten kletsen.

8 mei vrijdag
We verkennen het dorpje: steile, smalle straatjes op een berg met aan het einde op de top een schattige kerk. Uiteraard gesloten, maar wel met een prachtig uitzicht op de baai en de tegenover liggende stad Portimão. We wandelen verder door de haven en terug in het kleine centrum komen erachter dat zondag een life jazz middag is bij een gallery met een beeldig dakterras en we melden ons bij de Duitse eigenaar aan.
We lunchen op het kleine pleintje vol met terrasjes.

9 mei zaterdag
Vandaag tegen elven besluiten we de kust te bewandelen als het eb is. Water voor de hond mee en gáán!  De prachtige baaien rijgen zich aan elkaar en we redden het tot helemaal aan de ver gelegen pier. Mooie foto's gemaakt, want de rotsen en kliffen maken je zo nietig dat je dat telkens op een foto wilt vastleggen.  Alleen, je krijgt het nooit zo indrukwekkend als dat je er zelf tussen staat.

10 mei zondag
Vandaag werden we gewekt door toeters in het dorp, we denken dat het is omdat het Moederdag is vandaag, maar het kan ook een oproep zijn voor de rommelmarkt die vandaag gehouden wordt. Óf ze doen dat elke zondag, maar goed, het klinkt wel leuk.
Om 11 uur begint de jazz-inloop, en we wandelen voor die tijd over de rommelmarkt. Schoonzus zou dit een hele mooie markt vinden, want in vergelijking tot eerdere markten worden hier best wel goeie en mooie dingen aangeboden.
En hier zien we ook dat de oproep die ochtend vroeg geen oproep was, maar dat er gewoon iemand van die van die lange jachthoorns verkoopt en ze telkens demonstreert. Haha, en wij maar denken dat we iets speciaals hoorden...
We verlaten de rommelmarkt en gaan naar de gallery. Een prachtige locatie op het dakterras met uitzicht over de baai, gezellige muziek, lekker hapjes en goed gezelschap -want ook daar wonen toch best een aantal Nederlanders- bezorgen ons een heerlijke middag.

Verstuurd vanaf mijn iPad