26/6 tot 28/6

5 juli 2015 - Saint-Émilion, Frankrijk

26 juni vrijdag
We slapen schandalig lang de laatste tijd, en als we het omzetten naar Nederlandse tijd worden we zo ongeveer tegen de middag wakker tegenwoordig. Het zal de warmte zijn..
In elk geval, besluiten we na de koffie verder te reizen, maar hebben eerst nog even contact met onze buren uit Gilze, Corrie en Martin die we ergens onderweg zouden ontmoeten. Ze blijken rond Burgas in Noord-Spanje te zitten en via sms wordt besloten dat we vandaag nog daar naartoe rijden. De quinta's gaan we overslaan deze reis. Het is wel een prachtig gebied en dus is het zonde om deze prachtige streek in 1 dagje af te raffelen. Ik zeg tegen Dick dat we gewoon aan het eind van het jaar weer naar dit gebied terug rijden. Rond september/oktober zulllen de druiven verwerkt worden en dat is ook een leuke tijd om alles te bezichtigen. We zullen zien.
Nu ruimen we alles op en zetten de spullen goed vast. Het is erg warm, dus de ramen gaan open en we rijden om 15.00 uur de camping af
Bye-bye Portugal, het was prachtig, we hebben meer dan geweldig genoten en we komen vast en zeker terug!!
Klokslag 21.00 uur en bijna 600 km verder rijden we de stad Burgos binnen en 10 minuten later zijn we op de camping waar ze staan en zijn we blij dat we elkaar na drieeneenhalve maand weer zien! De Franse bubbels gaan open en de sigaren worden tevoorschijn gehaald en het wordt laat.. Zij zijn drie weken onderweg, wij drie maanden, dus er zijn genoeg verhalen om uit te wisselen.

27 juni zaterdag
Vandaag gaan we met de bus naar de stad Burgos. In veel steden zijn deze week feesten aan de gang, en in Burgos zijn er ook optochten, is veel muziek en de mensen hebben zich mooi aangekleed. Volgens mij is hier een feest aan de gang van Sao Jao.  De hele stad is vol met mensen.
Net als bij de carnaval zijn hier in een optocht grote poppen van papiermache, waaran de betekenis mij onbekend is. Corrie bekijkt de kathedraal en wij wachten met een kan Sangria op het terras rustig af en bekijken al die mensen. Tjonge, ik had in plaats van een kort spijkerbroekje ook wel een jurkje aan mogen doen; al die nette mensen!
Na het bezoek van de kathedraal wandelen we van het ene tapas-barretje naar andere Sangria-barretje. De heerlijkste hapjes werken we naar binnen: een echte sas-dag! Wel alles in de schaduw, want het is heet. De laatste bus naar de camping vertrekt om kwart over 7 's avonds. Dat is eigenlijk een belachelijk vroege tijd, maar we moeten die wel halen natuurlijk. Ik denk dat de hond het deze middag nog het meest koel heeft gehad, want in de camper is het 29 graden en de thermometer geeft aan dat de buitentemperatuur nog steeds 32 is. En dat om 20.00 uur 's avonds!

28 juni zondag

goed geslapen en we genieten nog even lekker van onze koffie en ruimen de boel weer in omdat we vandaag verder trekken. We zien elkaar over twee weken thuis weer.
Om 12 uur rijden we de camping af, op weg naar Saint Emilion waar we op een wijngaard willen overnachten. Deze wijngaard is aangesloten bij le France-passion. 'Le France-passion' en 'Britt-stops' zijn organisaties die adressen gebundeld hebben van wijnboeren, landbouwers ambachtslieden of ook zelfs camperbezitters. deze mensen stellen hun terrein beschikbaar waar je dan kunt overnachten. Je slaapt in je camper dan gewoon op een boerderij of in dit geval midden in een wijngaard. in de gids van Le France passionarrow-10x10.png staan veel wijnboeren en in de gids van Britstops veel leuke kroegjes.
Maar weer terug naar Saint-Emilion: De weg ernaartoe verloopt flitsend,de reis is een kleine 500 kilometer, we vinden het allebei heerlijk om auto te rijden en wisselen elkaar elke twee uur af.  We dineren (dat kun je zo best wel noemen! Biefstuk, in ganzenvet gebakken aardappeltjes, veld-ijsbergsla met rode ui met zelf gebottelde olijfolie) op een prachtig air-de-temps langs de snelweg. Deze parkeerplaats ligt zover van de snelweg af, dat je je in een natuurgebied waant.
Tegen half 10 's avonds rijden we het landgoed op van de wijngaard Cotes de Rol in het plaatsje Saint Emilion. tot zover je k unt kijken wijnranken en mooie Franse landhuizen. Er is op het landgoed een aantal parkeerplaatsen gereserveerd voor campers en we maken nog even kennis met de oude eigenaar die nog op het landgoed woont.
Samen met zoon en dochter heeft deze 80-jarige baas 12 hectare wijngaard en een heerlijke grand-cru die we morgen gaan proeven.

foto's volgen

Van reisblog naar fotoboek