9/6 tot 14/6

14 juni 2015 - Aveiro, Portugal

maandag 8 juni
Vandaag een rustdag, je kunt niet alle dagen de hort op zijn en we staan aan een prachtig strand. Dick is al vroeg uit de veren en maakt een wandeling van anderhalf uur met de hond.
Het is niet zo heel helder, je ziet in de verte de mist van de golven die blijft hangen op het strand, en een enkele visser. Heel in de verte zie ik hem wandelen, samen met grote vriend Biggles. Het lijkt zo dichtbij, maar duurt toch nog dik een half uur voor hij weer bij de camper is.Ik krijg een prachtig schelp cadeau en we gaan lekker ontbijten.
we duiken daarna met koffie en een sudoku-boek het strand op wat we helemaal voor onszelf hebben.

dinsdag 9 juni
We beginnen de dag met sporten en daarna opruimen van de camper want we willen vandaag een stuk noordelijker terechtkomen. We zijn van plan om buren die ook op vakantie in Noord Spanje zijn op een bepaald moment te ontmoeten; als we alsmaar hier blijven hangen komen we daar nooit aan.
Het is heerlijk zacht weer, dus ik vul de koffiekan en die drinken we eerst op ons gemakkie op het strand. Weer een strand voor ons alleen! Na de koffie ontmoeten we aan de boulevard een jarige meneer met zijn vrouw uit Waalwijk en daar sta je dan zomaar een half uur mee te kletsen.  Ze kwamen al jaren in dit dorp en wij begrijpen waarom. Eigenlijk is hier niets te doen, maar dat is juist zo heerlijk.  Wij  gaan eerst nog even douchen en we rijden verder en gaan in het stadje Condeixa naar een servicepunt. Tenminste dat is het doel. Snotverdorie we blijven er maar omheen draaien in de smalle straatjes en elke keer roept dat kolereding 'hier rechtsaf' waar het helemaal niet mag, of waar het helemaal niet kan...grrrr.
Uiteindelijk komen we er en we vullen de watertank. Zó groot kan onze tank toch niet zijn zolang als die slang er in hangt...!? Sodeju, de deksel van de watertank binnen is losgetrilt tijdens het rijden. Ik heb niet zoveel kracht meer in mijn handen en heb hem niet voldoende vastgedraaid. Dick duikt onder de camper om te kijken of er een overloop-dop is en vindt deze. Maar ja, Dick zou Dick niet zijn, want hij heeft een hoop goeie kwaliteiten, maar gereedschapskunst behoort daar niet toe, dus hij draait hem ook acuut kapot.  We controleren overal en gelukkig valt de schade mee. Weer een leermoment!
We zetten de camper in de schaduw en lopen het stadje Condeixa in. Het is een beeldige stad met een mooi plein, overal kabbelende kanaaltjes dwars door de stad en een gigantisch ommuurde kasteeltuin. Ook al is het kasteel privébezit, we kunnen door openstaand luiken toch even binnengluren en dat ziet er indrukwekkend uit.
We wandelen terug naar de camper waar we helemaal alleen staan en het blijft rustig.

woensdag 10 juni
Vandaag willen we naar Coimbra, de studentenstad en daar zou dan in de kathedraal 'Santa Cruz het graf liggen van de eerste koning van Portugal. Alfonso, die van het eerdere verhaal van Batalha! Ik ben toch wel benieuwd, want het graf in Batalha was al zo indrukwekkend, dus de verwachting hiervan zijn hoog. Ook hebben vrienden in Nederland het al gehad over de prachtige stad Coimbra.
We rijden Coimbra in en zetten de camper op de parkeerplaats die de app aangeeft. Een volle parkeerplaats met smalle . De voetgangersbrug leidt ons direcht naar het centrum. Vanaf de brug zie je de huizen van de stad trapsgewijs de heuvel op. Mijn hemel het dak van het ene huis grenst aan de kelder van de buren.... Dat wordt klimmen! We gaan via de plattegrond van ons boek op zoek naar de Santa Cruz
In datzelfde boek staat dat de kerk om 12 uur sluit..en hoelaat is het? sjuust, kwart voor twaalf.
Dus wij klimmen en verplaatsen onszelf met een rotgang naar de kerk en bovengekomen zien we dat de deur nog openstaat.
Ikke blij, geef gauw de hond aan Dick, die moet met de hond buiten wachten. Na de entreeprijs van een euro storm ik naar binnen. Yess, gehaald! Binnen ga ik natuurlijk op zoek naar dat graf van die koning, maar ik kom tot de ontdekking dat ik in een hele verkeerde kerk ben.. De plattegrond was toch niet zo duidelijk! Evengoed maar een paar fotootjes schieten, alleen de batterij van de telefoon licht nog één keer vriendelijk op en gaat slapen.

het wrange van het hele verhaal is dat we een kwartier later bij de juiste kerk staan en dat die, omdat het de dag van Portugal is (een zondag) om 12.30 uur sluit. Dus...weer net te laat.
Waren we nou maar in 1 keer goed gelopen. We hebben in elk geval een prachtige indruk gekregen van de stad Coimbra en ik wil nog wel een keer terug. Sowieso naar het noorden van Portugal, daar ligt nog zo veel prachtigs te wachten.
In elk geval heb ik het voorlopig wel gehad met die koningen en hun graven. Ik ben er klaar mee. Óp naar de portstreek!!
We rijden Coimbra uit en zijn op weg naar Costa Nova;  een kleine badplaats nét onder Aveiro. Een tip van twee verschillende mensen die we onderweg op deze reis ontmoet hebben, dus dat moet mooi zijn.
Al eerder genoemd is het feit dat het de dag van Portugal is, dus iedereen is vrij en er zijn veel mensen op stap. Zo ook in Costa Nova. Inderdaad een  schattige badplaats, met allemaal piepkleine vertikaal, in felle kleuren gestreepte houten huisjes. Echt leuk om te zien, maar barstensvol dagjesmensen. De camperplaats puilt uit en overal staan dubbel geparkeerde auto's, dus we rijden naar de volgende, onbekende badplaats. Vagueira, en zien daar een rustige camperplaats
Lekker rustig, een paar campers nét achter de duinen op een camperplaats. we zetten hem aan de buitenkant, eten wat en gaan een borrel drinken in een tentje aan de boulevard. Dit is meer ons ding!
's nachts word ik wakker van joelende jongelui. Daar heb ik het niet zo op, want die kunnen in hun baldadigheid rarre dingen doen.  Ik zit al met de autosleutels in m'n hand, maar Dick zegt dat ze weggaan. En inderdaad het geluid wordt minder, dus ik stap weer in bed.
Een half uur later komen ze weer en doe ik het plisségordijn een beetje open en gluur naar buiten.  Zie ik daar 4 poedelnaakte mannen langs de camper dansen, die even later hun woonwijk in rennen.  Precíes op tijd gegluurd!
Het was dus een onrustige nacht, maar wel grappig.

11 juni donderdag
er moet gewassen worden en ik ben op zoek naar een wasserette. via de navi ga ik op zoek naar een lavandria. Kijk, de weg wijzen gaat een beetje rottig met dat ding, maar dit soort dingen opzoeken doet 'ie dan weer wel goed. Ik vind een wasserij 3,5 km verderop en ga eerst op inspectie.
In totaal heb ik 12 km gefietst, maar helaas was de wasserette al weer opgedoekt.
Morgen maar weer verder zoeken.
De rest van de dag hebben we de internet-boel op orde gebracht, lekker genikst.

12 juni vrijdag

's Nachts weer opgeschrikt door balorige jongelui, die het nodig vonden om een dreun tegen de camper te geven. Niet grappig, want  je schrikt je het gompes.
Maar goed, eerst maar weer eens in de benen en na het sporten een andere lavandaria uitgezocht en ernaartoe gereden. Gewassen en op zoek verder naar een bedrijf wat methanol verkoopt. Onze stroomvoorziening zegt dat er binnenkort toch wel een nieuwe jerrycan moet worden aangesloten. Probleem is dat die methanol bijna nergens te koop is. Dit doet ons inzien dat bij een volgende reis toch tenminste twee, zo niet drie zonnepanelen op het dak moeten liggen.
het adres wordt ingetypt en we rijden ernaartoe. Tenminste, dat is de bedoeling. Maar de trip eindigt op een doodlopende weg waar we niet kunnen keren. Daar staan weer eens...
Een meer dan vriendelijk Portugees spreekt ons aan en we laten zien waar we moeten zijn. Dit blijkt 10 km verderop te zijn en hij wijst ons niet alleen de weg, maar rijdt de hele tijd voor ons uit om het ons te wijzen.
In de winkel blijkt dat ze het niet hebben, maar het wordt voor ons besteld en zal er woensdag zijn. Dan blijven we maar in de buurt.
Het weer laat het afweten, maar we willen toch bij een strandje staan.
Na een rondrit door de omgeving en  een trimbeurt aan een zielige straathond vol met klitten belanden we weer op hetzelfde plekje in Praia de Vagueira .

13 juni zaterdag
Het regent dat het giet. dikke stortbuien zijn de afgelopen nacht op onze camper geland. Het klinkt altijd heftiger in de camper, maar dat maakt het wel gezellig. We slapen uit en ondertussen is de regen gestopt.

Na het ontbijt gaan we weer naar het cafeetje boven aan de duinen waar een goeie internetverbinding is en waar de reislogger kan worden gevuld met de belevenissen van de afgelopen week

14 juni zondag

Het is heerlijk weer en we besluiten om te lunchen in het visrestaurant aan de boulevard. Het restaurant wordt gerund door een 31-jarige jongeman die hier al 11 jaar de scepter zwaait. Je kunt de vis uitzoeken in een vitrine waar de vis uitgestald ligt tussen ijs en blijkbaar vond hij dat de hoeveelheid die we uitgezocht hadden het niet echt genoeg was en stelde voor om het aan te vullen met sardines. Sardines worden hier veel gegeten, maar op de een of andere manier heb  ik die nog niet op hier. Lekker buiten eten - wel geworsteld met de graten van de sardine..- en toen  weer terug gewandeld naar de camper. Daar is in de tussentijd een Nederlandse camper gaan staan en we raken met die mensen aan de praat.  We worden uitgenodigd voor een borrel en we trekken onze stoelen erbij en zo zit je dan ineens met mensen uit Rotterdam te kletsen.

's Avonds hebben we de boel opgeruimd en zijn naar Porto gereden. We waren al een hele tijd van plan om bij de Hymerdealer te gaan kijken of ze een aantal dingetjes kunnen repareren. Port- by-night on the dashbordlight. Prachtige grote stad met veel lichtjes, maar we rijden er doorheen, want de garage is aan de noordkant in een voorstadje. Porto zelf willen we later in de week bezoeken.. De camperdealer wordt gevonden en we zetten de auto voor de deur neer, na een korte wandeling vatten we nog even een glaasje en duiken het bed in.

1. Hans&Els:
    13 juni 2015
    Leuk hoor! Geniet er maar flink van,..
  2. Wilma Klein:
    16 juni 2015
    Zit hier op lange afstand mee te genieten!