29/6 tot 5/7

5 juli 2015 - Le Crotoy, Frankrijk

29 juni maandag
Heerlijk stil geweest deze nacht en we slapen we weer eens een gat in de dag. Die hond van ons heeft het zwaar dat 'ie zo lang moet wachten tot  hij er 's ochtends eens een keertje uit mag..... Lodderig moet ik ook hem wakker maken en we wandelen door de wijngaard.
Hij peert hem achter een konijn aan en ik raak natuurlijk accuut in paniek door de vroegere ervaring toen we hem net hadden en hij 24 uur weg is geweest. Maar na twee keer roepen staat 'ie weer achter mijn (knikkende) knieen. Toch maar even aan de lijn.
Dick zegt dat 'ie toch nog wil hardlopen, ondanks de hitte en hij loopt een korte hardlooproute waar het eigenlijk iets te warm voor is, maar het gaat goed.
Deze avond hebben we om 18.00 uur wijnproeven bij de wijngaard waar we staan. Het advies is om eerst een bezoekje te brengen aan het dorp Saint Emilion zelf. Daar slaan ze je met alle wijnsoorten van de omgeving om de oren. We willen wel, MAAR HET IS ZO HEET!.  We besluiten om te wachten tot het einde van de middag en dan via de wijngaarden naar het dorp te lopen. Het dorp ligt op 2 km afstand van de wijngaard. Maar ja, in plaats van dat het afkoelt lijkt het wel steeds warmer te worden... tegen vijven gaan we toch maar even; ik heb ooit tijdens een vorige vakantie een soort Japans parasolletje gekocht. Je loopt er hopeloos mee voor gek, maar je hoofd is tenminste uit de zon. Ik besluit om dat ding toch mee te nemen en we wandelen naar het dorp.
Onderweg zien we het gesmolten asfalt op de weg....ik ben geloof ik niet zo gezellig...
Het dorp zelf is een plaatje, met een prachtig centrum, waar we, na een korte wandeling toch weer uit lopen om op tijd bij de proeverij te zijn.
Het wijnproeven zelf is een leuke belevenis: In dit geval zitten we bij het oude echtpaar gewoon aan hun keukentafel, daar staan vier flessen met een kurk, zonder etiket en voor elk 1 glas.
En niets afspoelen, of schone glazen voor een volgende smaak. Hup, gewoon achter elkaar in hetzelfde glas. Ik ben blij dat ik een flesje water heb, want kan zodoende mijn glas tussendoor toch een beetje spoelen. Ook hebben we niets gegeten voordat we naar binnen stapten, dus om te voorkomen dat ik na twee glazen hartstikke lazerus ben drink ik er water bij! Dick niet, die pimpelt gewoon door.
Bij gebrek aan een pin-apparaat en de grotere hoeveelheid aangeschafte drank dan de planning rijdt hij mij naar het dorp en de bank. Ik vind het bezwaarlijk, maar hijzelf doet dit blijkbaar aldoor met camperaars op zijn erf.
En terwijl Dick doorpimpelt met de duurste wijn en zich vermaakt met de oude mevrouw gaan wij geld halen.
Als ik terugkom nemen we hartelijk afscheid en we besluiten de dag met een bammetje, want koken met deze hitte zit er toch echt niet in.
Wel douche ik in het donker in mijn blote niksie naast de camper.  Dat is dan weer spannend voor de konijnen in de wijngaard..

30 juni dinsdag
De vooruitzichten voor vandaag zijn 43 graden
Waarschijnlijk vinden de autochtonen dat ook te warm om te werken en verschuiven ze hun werktijden wat, want om 3.00 uur begint de combine in de naastgelegen wijngaard met snoeien.. Wij hebben ondertussen nog geen twee uur geslapen, want het is in de loop van de nacht niet veel koeler geworden.
Het was de bedoeling om om 7 uur te gaan rijden richting vrienden die vakantie houden in de Vendee. Omdat we allebei klaarwakker zijn besluiten we om half 5 dat we gaan rijden en zo kachelen we om 5 uur Saint Emilion uit. Het is 'lekker fris' en maar 23 graden...en we hebben 340 kilometer voor de boeg.
Boodschapjes onderweg, tanken onderweg en kort voor elven rijden we het plaatsje Brem sur Mer binnen, een kleine plaats in de Vendee. De Vendee zelf is, in vergelijking tot wat we de afgelopen maanden allemaal gezien hebben niet bijzonder spannend, maar het is weer heerlijk om aan de kust te zitten; we staan naast elkaar en de gezelligheid op de camping is er niet minder om.
Er is een grote heg en het lijkt wel of 'ie tjokvol met muggen zit, ineens zitten we midden tussen de muggen en we worden zo'n beetje opgegeten, dus we veranderen van terras en eten daar een heerlijke koude schotel die Ton heeft klaargemaakt  en we vinden dat we de muggen met alcohol moeten bestrijden! Kom maar op me die rose!!

1 juli woensdag
Vandaag ontdekken we dat onze Biggles gisteren 4 jaar is geworden. Sorry hond, hebben we niet aan gedacht! Maar ja, bij ons is het voor hem elke dag feest!
De voorspellingen, voor wat betreft het weer zijn niet heel goed, dus we rijden naar  Les Sables d'Olonne en wandelen door het stadje. Dick scoort een oranje bermuda en is helemaal blij. Het wordt toch steeds warmer en we rijden terug naar de camping en duiken het zwembad in. Aansluitend haalt Dick de scottelbraai uit de garage. Voor vandaag minder muggen, da's boffen.

2 juli donderdag
We ruimen de boel weer in, nemen afscheid en rijden om 12.30 uur de camping af om naar onze bridge-vrienden te gaan die in de Picardie aan de kust vakantie vieren. Eigenlijk wel lachen, we sjouwen half Europa af of het niets is, om onderweg naar huis 'even' langs vakantiegangers te rijden die toch op onze route zitten, en rijden soms tweehonderd kilometer om of het niets is!
Deze rit is ongeveer 585 kilometer, dus we rijden alles over de peage, anders duurt het veel te lang voor we aankomen. Over de peage rijden gaat flitsend en we schieten lekker op.
Eigenlijk willen we vanavond nog ergens overnachten aan de kust en dan vrijdag aankomen in le Crotoy, maar aangezien dit weekend voor velen de vakantie begint ben ik bang dat het vrijdag ontzettend druk op de weg zal zijn. Omdat het toch lekker opschiet besluiten we om dan maar helemaal door te rijden naar de eindbestemming. Wel vermoeiend achter elkaar maar we kunnen lekker uitrusten het weekend.
Om 22.00 uur rijden we de camperplek op, een plek achter de duinen met aan de andere kant het waddengebied van le Crotoy, een beetje een gronderige lucht die er hangt, maar de uitgestrektheid van het wad is bijzonder mooi. We melden via sms dat we zijn aangekomen.

3 juli vrijdag
Klokslag tien uur horen we in de verte Willem de naam van Biggles roepen; de hond reageert onmiddelijk. Grappig om te zien hoe onze hond zich op hem stort en blij is. Ja, Biggles en Willem, dat zijn echte vrinden!
We fietsen gezamenlijk naar het dorp Crotoy en wandelen over de markt, terwijl we daar lopen zien we achter de kraampjes het wad en rond twaaf uur stroomt dat met een enorme vaart vol vanuit de zee. De stroming is enorm. Ik scoor een leuk zomerjurk, waarvan Dick de verdere dag zei: "wat heb je een leuk jurkje aan!". Helemaal blij!
Dick en Willem regelen het dat de camper op de camping terechtkomt en wij dames scoren de vis voor de bbq van die avond. Het is heerlijk warm en we kunnen tot laat buiten bridgen. Dick is helemaal blij dat hij eindelijk weer een potje kan bridgen! Aan elk (beetje leuk) stel wat wij onderweg tegenkwamen werd door mij steevast de vraag gesteld of ze konden bridgen, maar helaas zijn we niemand tegengekomen de afgelopen vier maanden die met ons rond de tafel konden zitten. Of, misschien vonden ze ons niet een beetje leuk en zeiden ze dat ze het niet konden, wie zal het zeggen.

4 juli zaterdag

In de ochtend willen we boodschappen doen en komt er een mevrouw met een fotograaf. De mevrouw van de camping, blijkt. Ze willen nieuwe foto's voor hun website en aangezien wij blijkbaar een mooi plaatje vormen hebben ze ons daarvoor uitgekozen. Kijk, dat begrijp ik nou!! De setting van de fietsen en stoelen wordt een beetje aangepast en Dick en ik gaan zitten. We worden vast wereldberoemd, want niet alleen op hun eigen website, maar ook op informatie over de Picardie komen het later te staan !! Haha, wat een leut, hebben wij weer. Eigenlijk had ik moeten vragen of deze overnachting dan een soort vergoeding zou zijn voor de fotosessie maar dat ben ik dan weer vergeten!   Later gingen boodschappen doen in de Lidl en was ik wel genegen om alvast een handtekening uit te delen...we zijn beroemdheid...
Terug op aarde fietsen we gewoon ongeveer 35 kilometer door prachtig duingebied en weidse velden in de omgeving en borrelen op een terras in Quend Plage, aan de kust. 's Avonds wordt tot laat gekaart. Het is veel kouder dan vrijdagavond, dus we zitten de hele avond binnen.

5 juli zondag
We hebben afgesproken dat we om 10 uur klaar staan om naar de andere kant van de baai te fietsen. Crotoy ligt aan de Baie de Somme en daar kun je heerlijk fietsen. Aan de overkant van de baai ligt het dorp Le Hourdel en we zijn van plan om daar mosselen te gaan eten.
Helaas zijn de weersvoorspellingen voor deze dag bijzonder slecht en staat zelfs op buienradar dat het gaat onweren. We besluiten om thuis te blijven en te kaarten.
In onze camper is het een en al gezelligheid met kletterende regen, donder en bliksem en Franse kazen en uiteindelijk komen natuurlijk de glaasje weer tevoorschijn. Oeioei, Sonja Bakker zou dit allemaal niet toestaan..
Aan het einde van de dag komt de zon weer tevoorschijn. Voor maandag wordt beter weer voorspeld en dan gaan we maandag maar fietsen.

foto's volgen

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Elly jansen:
    6 juli 2015
    En zo komen jullie langzaam aan weer richting huis na een fantastische eerste grote reis....want het smaakt naar meer, is wel duidelijk! De hittegolf reist met jullie mee! Tot snel, liefs elly
  2. Cees:
    7 juli 2015
    Wanda, weer een duidelijk, gezellig, humoristisch en bijna
    levensecht verhaal!
    Het schrijven gaat je goed af, een nieuwe carrière?
    We kijken uit naar de verhalen die er komen gaan van de terugreis. Voorzichtig het laatste stuk en blijven genieten!
    Cees en anja